På mitt favoritkafé, bland gurkfräs och genusvetare, stelnar
jag plötsligt till. Jag läser sidan 107 i boken framför mig igen. Och igen.
Det har då gått
ungefär fyra månader sedan jag först fick visioner om min egen död. Drygt två
månader sedan jag satt på en restaurang, ett stenkast härifrån och pratade om
dem i tv-programmet Annas eviga.
Plötsligt är det
som att jag läser mina egna ord, skrivna av någon annan. Av en främling.
Författaren James Frey blev en het potatis när han
debuterade med den påstådda självbiografin Tusen
små bitar år 2003. Det skulle visa sig att Frey beskrivit sitt liv som
betydligt mer dramatiskt än vad det i själva verket hade varit. Några timmars
frihetsberövande på en polisstation skarvades exempelvis till en volta på 87 dagar
bakom lås och bom. Talkshowgrevinnan Oprah Winfrey, som till en början
orkestrerat hyllningskörerna, fick i det närmaste en propp när sanningen
uppdagades och gav författaren en tillrättavisning på bästa sändningstid som
sent lär glömmas.
Men nu var det inte sidan 107 i Tusen små bitar som gjorde mig paralyserad där jag satt, omringad
av dreadlocks och hallongrottor. I stället var det hans senaste bok, Sista testamentet, som var upphov till
mitt rörelsehinder.
Berättelsen handlar
om den minst sagt udda karaktären Ben Zion Avrohom och det annorlunda
evangelium han ofrivilligt sprider omkring sig, i huvudsak i New York. Han
propagerar för sex – mellan män och kvinnor, mellan män och män, mellan kvinnor
och kvinnor. Han befriar crackpundare från sina beroenden, blott med fysisk
beröring. Han överlever mirakulöst efter att ha fått en lastpall med fönster
krossade över sitt huvud, för att nämna några oförklarliga händelser. Det är
något märkligt med Ben Zion Avrohom. Ett rykte börjar glöda. Tar fäste. Sprids.
Är han ingen mindre än Guds son, äntligen återkommen till jorden? Detta är en
tankebana som Ben själv hela tiden slår ifrån sig, eller i alla fall aldrig
bekräftar.
En av de frågor som
Frey lyfter fram är om mänskligheten ens skulle känna igen den återuppståndne
Jesus Kristus, eller om vi skulle vifta bort honom som en trashas till
uteliggare, med en promiskuös syn på sexualitet och hedonism? Det gör
berättelsen levande. För enligt mig blir religion intressant först när den
ifrågasätts, precis som för mycket annat.
Jag tycker om att läsa böcker intensivt. Gärna så snabbt som
möjligt, för att känna total närvaro. Men när jag kom till sidan 107 gick
luften ur mig.
Ben Zion Avrohom
återhämtar sig efter intermezzot med fönstren och berättar om epileptiska
anfall som börjat komma till honom:
Det är ett stort lugn som successivt sänker
sig över mig. Det känns som om någon mycket långsamt häller vatten över min
kropp. Och när jag är helt täckt infinner sig ett ögonblick, bara ett kort,
kort ögonblick, då jag känner allt, ser allt, vet och förstår allt och då
världen, eller universum, eller vad det än är vi är och är en del av, känns
fulländad och jag känner mig fulländad i den. Det enda det kan liknas vid är en
orgasm, men det här är tusen gånger intensivare och det är bortom det rent
fysiska. Det är som en enorm, overklig orgasm där all kunskap och visdom som
någonsin har funnits och kommer att finnas är min, men bara för ett ögonblick.
Någon vecka senare ligger jag hemma i soffan och rider ut en
behandlingsstorm. Efter en kommunikationsmiss i hjärnbarken ser jag Sagan om ringen-trilogin – i fel
ordning. Det hade då gått flera år sedan jag såg den senast. I en av filmerna
verkar det inte bättre än att den gode trollkarlen Gandalf dör efter att ha
kämpat mot ett uråldrigt monster i en av flera anledningar ogästvänlig gruva.
De övriga karaktärerna som funnits vid Gandalfs sida knäcks till tårar och
sorg. De har förlorat en nära vän.
Tror de.
För i nästa film
återvänder han. Vännerna kan knappt tro att det är sant. Han förklarar vad som
hände honom: hur han reste genom tid och rum, genom rymden i en upplevelse som
i det närmaste varade i en evighet.
Gandalf dras
tillbaka. Gandalf dör inte.
Ungefär samtidigt får jag ett mejl av en Alexander, en
person som jag aldrig har träffat. Vi känner inte varandra. Han berättar att
han sett min medverkan i Annas eviga,
och han menar att han har något viktigt att dela med sig av.
I programmet berättade
jag om mina rymdvisioner. Alexander hänvisar till ett citat ur Koranen som
säger att människans själ kommer att bäras av två änglar genom galaxen upp till
den sjunde himlen. Vidare berättar han att min vision om att få mina frågor
besvarade påminner om ett stycke i Koranen som säger: ”Vi har lyft av bindeln och i dag är din syn skarp.”
Jag försöker inte likställa mina tankar med något ur en
religiös text, men de parallella linjerna fascinerar.
Lika lite vill jag dra några likheter mellan mig, James Frey
och J.R.R Tolkien – utöver det faktum att vi alla tre är människor. Vi sitter eller
har suttit på mänskliga krafter och egenskaper, precis som alla andra. I första
hand har eller hade vi tankar och fantasi. Och kanske har eller hade vi alla
tre – helt beroende på våra högst individuella upplevelser – lyckats öppna den
dörr som leder in mot döden.
För min vardag är
en konstant nära-döden-upplevelse. Min tillvaro är en pågående
motorcykelolycka. Min verklighet är en älgtjur förstelnad i långtradarens
helljus framför mig.
Kanske har James
Frey liknande upplevelser, fastän helt annorlunda. Kanske gällde samma sak för
trollkarlsskribenten J.R.R Tolkien. Kanske har vi revat himlen och sett
fragment av det som finns bortom den här dimensionen. Vad vet jag? Men jag
undrar vad det är för vision som har fastnat i mitt inre. Jag undrar vad resan
mot livets slut kommer att innebära – eller är det alltings början som står
runt hörnet och väntar? Jag vet inte.
Men döden, jag vet
något.
Jag är inte rädd
för dig.