onsdag 24 april 2013

Mot åskans dunder


När stunden kommer ska jag hitta en plats i skogen, i mörkret. Lågorna ska stiga från mina händer. Fingrarnas glöd. Min eld ska brinna. När flammorna slocknat ska jag vända mig om. Fortsätta in i dunklet. Till allt som väntar oss som går före de andra. Och i slutet av natten ska jag sträcka mig mot åskans dunder. Där finns ingen plats för rädsla kvar.

Tröttheten nu.
   Friden då.
   Hyllningen däremellan.


- - -

I morgon är jag med i SVT Gomorron och radions Studio Ett. Min bok "I kroppen min - resan mot livets slut och alltings början" finns ute nu och införskaffas med fördel från den här sidan. Lägg dessutom rabarber på den här tröjan för att stödja Ung Cancer och deras verksamhet.

75 kommentarer:

  1. Kristian, här kommer en stunds njutning i form av dikt signerad Tomas Tranströmer. Ni påminner om varandra i ert skrivande, du och han. Metaforerna och hur ni målar med boktäverna. Och så kärleken till skogen förstås.

    Värme och kärlek till dig!

    GLÄNTAN
    Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse.
    Gläntan är omsluten av en skog som kväver sig själv.
    Svarta stammar med lavarnas askgrå skäggstubb.
    De tätt sammanskruvade träden är döda ända upp i topparna där några enstaka gröna kvistar vidrör ljuset.

    Därunder: skugga som ruvar på skugga, kärret som växer.
    Men på den öppna platsen är gräset underligt grönt och levande.
    Här ligger stora stenar, liksom ordnade. De måste vara grundstenarna i ett hus,
    jag kanske tar fel.

    Vilka levde här? Ingen kan ge upplysning om det.
    Namnen finns någonstans i ett arkiv som ingen öppnar (det är bara arkiven som håller sig unga).
    Den muntliga traditionen är död och därmed minnena.
    Zigenarstammen minns men de skrivkunniga glömmer.
    Anteckna och glöm.

    Torpet sorlar av röster, det är världens centrum.
    Men invånarna dör eller flyttar ut, krönikan upphör.
    Det står öde i många år. Och torpet blir en sfinx.

    Till slut är allt borta utom grundstenarna.
    På något sätt har jag varit här förut, men måste gå nu.
    Jag dyker in bland snåren. Det går bara att tränga sig igenom med ett steg framåt och två åt sidan,
    som en schackspringare.

    Så småningom glesnar det och ljusnar. Stegen blir längre. En gångstig smyger sig fram till mig.
    Jag är tillbaka i kommunikationsnätet.
    På den nynnande kraftledningsstolpen sitter en skalbagge i solen.
    Under de glänsande sköldarna ligger flygvingarna hopvecklade
    lika sinnrikt som en fallskärm packad av en expert.

    SvaraRadera
  2. Då får vi se dej på tv igen. :) Har fått sms att min bok ligger på posten,nu ska jag bara få hem den.
    Fortsätt som du är och ta hand om dej
    Styrke kram

    SvaraRadera
  3. jag tycker du gör precis som du känner..
    jag har följt dig och jag tycker..du ska göra
    vad som för dig känns bäst. strunta i allt..som
    kräver, för jag tänker..att det är i det lilla
    som vi finner nuet, som vi finner ro ..
    när vi släpper allt. och lämnar över ..
    Jag skriver fast jag ...
    jag vet att det är så!

    kramar Lycke

    SvaraRadera
  4. Jag hittade dig idag. Sitter här nu, läser och gråter, medan mina stora barn leker ute och min yngsta sover middag. Jag läste just ditt brev till ditt barn i drömmarna, och mitt hjärta brister. Du hade blivit en fantastisk förälder. Jag hoppas att dit du går, där hittar du alla dessa barn som också gått i förväg. Som behöver en pappa såsom en pappa behöver ett barn. Ni kan ta hand om varandra där.

    Ta vara på dig. Lev ett så gott och fint liv du bara kan. Må så väl som går.

    All kärlek.
    Anna

    SvaraRadera
  5. Starka ord och gripande meningar du skriver<3
    Kramar från Elli Sthlm

    SvaraRadera
  6. Åh Kristian....
    Kram/Roxanna

    SvaraRadera
  7. ...skickar många kramar...!!!
    Carro
    "en vildros"

    SvaraRadera
  8. Kram till dig&"Pysen"

    SvaraRadera
  9. Många styrkekramar till dig och de dina. Ni finns i mina tankar.

    SvaraRadera
  10. Din otroliga, obändiga, okuvliga livslust. Den tar mig med storm. Får mig att gråta och skratta. Tänka.
    Du är värd allt gott. Allt gott.
    / Anneli

    SvaraRadera
  11. Poesin hjälper till, språket gör magi av de trådar som korsar livet.
    Ett sätt att bearbeta, att leva på, att omformulera, att skapa mening i det som kan vara obegripligt och svårt. Göra det vackert, med orden.

    Det är något märkligt med din resa, Kristian Gidlund, med din blogg. Den säger oss så mycket om vilka vi är, men också om tiden vi lever i. Det omättliga behovet av att dela på riktigt i en tid då allt går fort och det snabba självförverkligandet tagit över de långsamma mötena.

    Du gör oss alla en stor tjänst, genom att påpeka detta. Lysa upp.

    Det känns så kul med din bok, att du får vara med om den. Häftigt att du kan kalla dig författare och har en egen bok att hålla i din hand. Stort! Liksom ditt språk, vidunderligt.

    Respekt!

    SvaraRadera
  12. Du är lika fantastisk och underbar som vanligt <3<3<3
    Kraaaam fina du!

    SvaraRadera
  13. Är det Woodstock i bakgrunden? I så fall, helt rätt.

    Men jag ska väl inte köpa en tröja till?
    /r

    SvaraRadera
  14. Fint! Gillar det där med tröttheten, friden och hyllningen. Fasen, vad du får till de däringa orden:)
    Kram Carina

    SvaraRadera
  15. Dina texter öppnar en dörr till det gömda och nästan glömda i mig. Obearbetad sorg och som dess följeslagare en stark förnekelse av självaste livet. Sällan följer jag mina innersta önskningar och övertygelser.
    Vi är nog många som längtar efter ett sannare jag, men låter rädslor och konventioner styra oss på underliga vägar.

    När jag läser dina texter och kanske särskilt den från idag, inser jag att det är hög tid att göra något åt saken. Varje dag ger jag en en liten kärleksfull handling till mig själv eller någon annan. Det kan handla om att bara hejda ett förfluget ord, att vara mer öppen mot en främling eller stå emot en oförrätt. Lite i sänder ser jag mina relationer blir mer ärliga och att jag är mig själv på spåret.

    Just det här ville jag berätta för dig vid releasen - men det var ju din kväll, så jag stammade bara fram ett enkelt tack. Dessutom hade det blivit pinsamt för oss båda, därför säger jag det lite mer så att säga i smyg här;)

    Med önskan om en fin vår fylld av förälskelse, kärlek och utan smärta.

    //Helena på Åsen

    SvaraRadera
  16. Har sett dig i Nyhetsmorgon ! Läst SvD ! Jag hoppas att du hinner bli förälskad igen...kram

    SvaraRadera
  17. ♥♥♥
    En farmor

    SvaraRadera
  18. Hur ont du än har. Hur jävlig cancern än är mot dig. Hur svårt det måste vara att ha alla tankar och funderingar i huvudet: din formuleringsförmåga är outstanding. Älskar dina ord.

    SvaraRadera
  19. Kristian!! Du är stor och väcker många känslor,Kärlek sprider du runt dig,din auora är stor,så stor,Jag hoppas det går bra för dig,bli kär,få må bra,eller bättre,jag önskar dig lycka till i resten av ditt liv,,jag önskar att du fortsatt att skriva en blogg,tycker verkligen om att läsa om dig och ditt,,kram till din hund pysen,,stor kram älskar dig.// Lokes,,mamma...jag hoppas att få träffa dig någon gång..

    SvaraRadera
  20. Har just lyssnat på dig i musikguiden. Du griper tag i en med ditt språk, du trollbinder....och vilken musik!

    Kram/Emma

    SvaraRadera
  21. Din bok kommer bli vår bibel, du en legend. Tänk om för varje makalöst ord du skriver skulle cancern förtvina. Jag hoppas från botten av mitt hjärta att du uppnår många av dina drömmar. Och jag vet att i himlen finns många barn som behöver en pappas famn att krypa upp i. Ta hand om dem! <3
    Dalkulla i Stockholm

    SvaraRadera
  22. Lars M Hermansson24 april 2013 kl. 20:40

    Har lyssnat på Kristian i Musikguiden och det var en massa härliga låtar. gillar mycket 60-tal etc.

    SvaraRadera
  23. Alla goda tankar!

    SvaraRadera
  24. Jag skulle vilja maila dig. Om du skulle vilja och om du har någon mail för "allmnänheten" eller vad man ska kalla det så..

    Finns iallafall på Sandylower@hotmail.com
    Http://Sandielover.blogspot.com

    Mvh Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kristians E-mail finns under hans profilbild

      Radera
  25. Åh, om jag hade varit lite yngre så jag hade passat in... då hade jag kommit till Ljunggrens i morgon! Have fun!

    SvaraRadera
  26. Det enda jag vill till tidens slut är att läsa dina textrader. Du berör mig på djupet. Högst oklart hur och varför. Jag känner inte dig. Fantastiskt. Oförklarligt. Tårarna kämpar sig ut ända från mitt hjärtas innersta. Fortsätt att finnas här förevigt. För mig men mest för alla andra.

    SvaraRadera
  27. Jag har precis köpt t-shirten. Den är så snygg! Och det hade jag tyckt även om den bara var en helt vanlig t-shirt i en helt vanlig affär.

    SvaraRadera
  28. så klarsynt skrivet <3 <3 <3 till dig

    SvaraRadera
  29. Du är en dyrbar evighetsvarelse. Läs Allan Svenssons artiklar på Algonet. Joh. 3:16

    SvaraRadera
  30. Kristian!

    Lyssnade på Musikguiden..livsbejakande musikval precis som Du..

    Dance for me!!

    Madeleine/ Vasastan

    SvaraRadera
  31. Din eld brinner, Kristian. Fick din bok för några dagar sedan och blir så berörd av allt. Särskilt inlägget om barnet i dina drömmar.. Det känns så orättvist, alltsammans. Så länge du springer med ljus inom dig så kommer inte mörkret nå dig. Jag hoppas du springer snabbare än mörkret. I ljusets hastighet, eller så. Kram, Oskar

    SvaraRadera
  32. Kram på solens strålar!/Åsa

    SvaraRadera
  33. Såg dig på Gomorron i morse. Vilken utstrålning du har.
    Du är vacker, både på utsidan och insidan.

    Många kramar/Cilla

    SvaraRadera
  34. Såg dig på TV i morse. Tänk att man efter många år som sjuksköterska fortfarande kan bli så djubt berörd som jag blev när jag såg på inslaget. Jag tror att det som gjorde sånt intryck på mig var väl just ditt lugn, saklighet och rättframhet. Jag hoppas att jag skulle kunna skriva någonting fint och betydelsefullt för dig, men tyvärr är jag ingen skrivare alls. Däremot gjorde du ett bestående intryck på mig som kommer att påverka mig som både sköterska och medmänniska. Jag kommer att läsa din bok och försöka lära mig av den. Tack att du skrev den . Vi alla, sjukvårdspersonalen inte minst, behöver läsa den för att påminnas om att konsentrera oss på det som är väsentligt i livet och för att få en bättre inlevelseförmåga. Min tvilling syster hemma i Finland har jobbat drygt 20 år med barn och vuxen canser. Du gav mig ett ansikte för hennes patienter och nu förstår jag vilket fantastiskt arbete hon utför. Hon har också berättat åt mig att bar är aldrig rädda för att dö, eftersom de känner att det inte är ett slut utan, som du säger, början på någonting nytt. Eller som en flicka på 9 år hadde sagt åt sina föräldrar när de undrade vad hon menade när hon sade att hon skulle hem, hon var ju redan hemma, " nej, jag skall på mitt riktiga hem ". Jag hadde själv en fantastisk upplevelse när jag körde en döende patient på hennes sista dialys. Under dialysen fick hon hjärtstopp och var "borta" ett tag men vaknade till liv igen. Hennes kommentar när hon såg mig var " Är det du, Merja ? Oj vad jag blir besviken ! jag trodde att jag var redan där uppe och det var så lungt och skönt. Vad jag är besviken ! " Med detta vill jag inte att du ska tänka på döden, den finns ju där ändå. Istället ber jag till alla "gudar " att du ska ha ännu långt kvar att leva. Jag önskar av all mitt hjärta att livet ännu har många underbara upplevelser kvar för dig. Det är du värd. Ditt liv har betytt mycket, det fick tom en "tant" att skriva på ett block, vilket jag aldrig trodde att jag skulle göra :=). Din bild har för alltid etsat sig i mitt minne och kommer att följa mig troligen resten av livet. Jag kommer att läsa din bok och förvalta den väl.
    Till slut önskar jag dig mycket kärlek och många underbara stunder med din hund, dina hästar och med alla dina kära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint skrivet.
      Kram till dig.

      Radera
    2. Merja, hur kan du säga att du inte är någon skrivare? Du uttrycker dig ju helt fantastiskt!

      Marie i Göteborg

      Radera
    3. "Lugn, saklig och rättfram".

      Ibland är det svårt att finna rätta ord men dina, Merja är så omsorgsfullt valda.

      /r

      Radera
  35. "From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity."

    Edvard Munch

    SvaraRadera
  36. Även om du uttrycker oro, ilska, frustration och vrede , så blir dina ord mjuka o varma i min kropp! Du ger mig sånt behagligt lugn! Tack bästa du! Du är helt fantastisk!
    Kram <3

    SvaraRadera
  37. Det är Stort att få plocka upp Din bok..den bästa av alla postutdelnigar..trycker den mot mitt bröst.. andas..vördnad..så nära jag kan komma Dig och ditt innersta..

    Tusen tack för att jag får ta del av Ditt liv..det ger styrka.

    Kärlek och Respekt

    Madeleine/Vasastan

    SvaraRadera
  38. En kämpe dör aldrig!

    //Pegman

    SvaraRadera
  39. Går i väntans tider på din bok som jag bara måste ha. Ska erkänna att jag var tveksam därför att jag tycker om just den här formen, med bloggen. Jag var rädd att magin inte skulle kunna bestå i boken, men så slog det mig att det bara kan bli ännu bättre! Så klart.

    Jag måste få säga det som så många andra behövt att få säga dig. Du berör på det djupaste, det där man knappt visste fanns inom en. Du förändrar människor. Så mycket känslor och kärlek du bär med dig kan bara göra fantastiska saker. Vilken gåva, vilken kick!
    Tack för att du har gett något så fult och fruktansvärt,ett ansikte som kan både hjälpa och stärka människor. Jag förlorade en underbar vän i bröstcancer i fjol och du har hjälpt mig att förstå vad hon gick igenom. Jag känner mig på något sätt lite närmare henne.

    All kärlek till dig, Kristian.
    //L

    SvaraRadera
  40. I Love You
    Roxanna

    SvaraRadera
  41. Du har förändrat min syn på livet. Menar det verkligen. På riktigt. Vill bara krama om alla människor och säga att jag älskar dom precis som dom är.

    SvaraRadera
  42. Lyssnade på dig nu i Babel som sändes förut. Inte nog med att du kan skriva. Du kan även tala så att allt annat stannar upp och väntar tills du talat färdigt. Det är bara en del människor som klarar det, att spontant säga så mycket tänkvärt och ändå vara så naturlig, så sig själv. / JJ

    SvaraRadera
  43. Din bok finns äntligen hemma hos mig. Med varsamhet ska jag läsa den, med varsamhet ska jag minnas dig. Du som väckt så många människor med din visdom, du blir aldrig någonsin glömd. Du finns i mångas hjärtan för alltid och i mitt alldeles särskilt mycket ♥♥♥

    SvaraRadera
  44. Tack för en trevlig kväll med väl vald musik :) Kram och sov gott!

    SvaraRadera
  45. Jag har kollat på de program du gästat, och varje gång blir jag lika berörd. Fascineras av ditt lugn som du sprider. Det känns iallafall som ett lugn. Du är fantastisk, glöm aldrig det! Det du gör är obeskrivligt - världen behöver fler som du!

    Kram från mig - en trogen läsare som ofta har dig i tankarna.

    SvaraRadera
  46. <3 Du uttrycker dig magnifikt. Kram

    SvaraRadera
  47. Kommer att hylla Kristian med att spela Sugarplum Fairy på internetradion Radio Bolanche ikväll Fredag och imorgon Lördag 27/4. Radion hittar ni på sidan www.mandodiao.3w.se klicka er fram till Radio Bolanche och sedan Listen. Ni bör ha en bra mediaspelare som Winamp eller Realplayer. Kan ni inte lyssna så maila gärna artistverkstan@gmail.com Var med och Hylla Kristian ikväll på Radio Bolanche! Startar klockan 20.30 cirka. Kram Kristian o ni andra!!

    SvaraRadera
  48. Sedan tidig start av din blogg har jag följt dig där, jag sitter här och väntar på dina inlägg för jag facineras av ditt sätt att skriva. Det är vackert och hemskt på samma gång.
    Igår såg jag dig på SVT, det var första gången du inte var bara bokstäver...
    Jag blev sittandes framför TV:n för att se intervjun med dig Kristian, att jag kom försent till jobbet blev oviktigt. Jag berördes och imponerades av ditt sätt att uttrycka dig, både i tal och skrift.
    Jag blir dock lite arg över en mening du säger-Du pratar om att du är trött på din egen röst vissa dagar och kanske vi här ute skulle önska att du dör snart så att det blir tyst.
    Men Kristian, jag misstänker att du egentligen struntar i vad vi tycker och det gör du rätt i. Men lova mig att inte tänka så på riktigt, för det är vi som läser och lyssnar på dig som har skyldigheten att stänga av när vi tröttnar på dig! Nu tror jag inte att vi gör det, vi kommer att sakna dina ord när de tystnat.
    Styrkekramar till dig inför dina nya behandlingar.

    // Catrin

    SvaraRadera
  49. Idag fick jag din bok. Den kommer att bli min nattlektyr och som så ofta med böcker som jag tycker extra mycket om kommer jag att läsa den från första sidan till den sista innan jag lägger undan den för att sova.

    Något märkligt hände när jag höll boken i mina händer för första gången. Jag tänkte inte på dig då Kristian, för du finns ju redan därinne i din bok, utan på min mamma som fick samma diagnos som du har.

    Allt gick så fort med henne. Det var nästan inget kvar av henne när hon somnade in för gott. Hon var som en liten fågel då. Hon ville inte mer då. Hon var nöjd och hon hade fått frid och ro till sista andetaget.

    Plötsligt fanns hon inte kvar här hos oss längre och jag saknar henne så oerhört mycket. Tårarna rinner och jag bölar som en liten gris. Jag gråter inte lika ofta längre och ibland kan jag börja skratta när jag minns vissa saker hon sa eller gjorde. Den åttonde Maj är det två år sedan hon lämnade oss.

    Då förstod jag att jag ville köpa din boken till hennes ära. Inte bara till din. Ingen kunde skriva vackrare ord (för att ära min mor) än du har gjort Kristian.

    Det där kanske låter lite flummigt i vissa människors öron men det får göra det göra. Det bjuder jag på. Kristian förstår hur jag menar det är jag säker på.

    Nej, du är ingen Gud.
    Du är Kristian Gidlund.
    Och du är fantastisk

    Tack och varma hälsningar med omtanke från Nina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillägger.

      När jag ser din bok tänker jag även på alla små bar, tonåringar, unga människor och andra som i alldeles för tidig ålder måste lämna oss på grund av denna hemska sjukdom, cancern. Min mamma han ju ändå med att leva ett långt liv innan helvetessjukdomen slog till henne.


      Blir riktigt förbenad när jag tänker på vilken skitsjukdom cancern är och hur den drabbar både offer och de anhöriga, släkt och vänner som blir kvar med sorg på sina skuldror.

      Nina

      Radera
    2. Rättar.
      *barn* skulle det stå.

      Radera
  50. Det du beskriver här i detta inlägg, berör mig djupt.
    Du har en särskilt unik förmåga att uttrycka dig och jag vill inte slita mig från dina texter.

    Såg din intervju på Gomorron, och skriver om min upplevelse att lyssna på dig här: http://verumomento.blogspot.se/2013/04/mer-av-kristian-gidlund.html

    Du är otrolig.

    SvaraRadera
  51. Fantastisk text, så vacker, så mörk men ändå med en stark underton av ljus, styrka och kraft. Du är en poet, helt enkelt en stor poet. Du upphör aldrig att överträffa dig själv. Jag är full av beundran.

    SvaraRadera
  52. Hej Kristian, idag hämtade jag ut din bok från posten. Det är det bästa paketet jag någonsin hämtat ut. Tack så mycket för alla ord och tankar du delar med dig av, jag kommer bära med mig dem genom livet. Du gör verkligen skillnad.

    SvaraRadera
  53. Livet....döden... Alltings början, alltings slut...Ett slut blir en början och en början ett slut. Förändringens osvikliga lag... Du sätter orden på dem. Tack!

    SvaraRadera
  54. Hej
    Har läst 276 sidor av din bok på 10 timmar idag. Ville spara på den men det gick inte. Boken är fantastisk. Du är fantastisk. Kommer förhoppningsvis bära med mig dina ord under resten av livet. Önskar dig allt gott.
    Kramar från en ny vän i Falun

    SvaraRadera
  55. B örjat läsa boken idag.
    Tankar till dig från mig. Gunsan

    SvaraRadera