söndag 7 april 2013

Hök


En rovfågel lyfter. Jag har då passerat den infrusna Mirandaön som farsan skapade som barn. Och jag har sovit en natt av märkliga drömmar bredvid brasan i stugan på landet.
   Jag är tillbaka.
   Tillbaka till verkligheten.
   Tillbaka till realtiden.

Jag har aldrig varit bra på att komma hem. Efterspelet från turnéer och resor har alltid fyllt mig med tomhet. Jag är fullt medveten om detta. Därför gör jag nu mitt bästa för att klara mig bättre. Avklarar Stockholm kvickt. Går kvarteren som jag har saknat mest. Blir förälskad i en för mig ny bokaffär. Träffar Johan för att prata om den där tröjan som de ska börja sälja. Den där tröjan som vi har tagit fram tillsammans med Robin. Och jag träffar förlaget för att diskutera intervjuer. De är många. Fler än jag trodde. Folk kommer att tröttna på mig.
   ”Dö.”
   Jag sätter mig på det där fiket och läser om Billy the kid och om sökandet efter Robert Johnson – världens mest mytomspunna bluesgitarrist som enligt den hembräntmarinerade legenden sålde sin själ till djävulen för att lyckas med sitt hantverk.
   Min koncentration är blek. Tappar lätt fokus. Balans. Pendlar mellan styrka och mörker. Sinnena rusar. Därför drar jag mig undan. Till skogen och stugan. Till brasan och lugnet. Tills att den där dagen kommer.
   Dagen med domen.

Jag fortsätter till vänster upp längs dungen, ser ut över ängen som är den vackraste jag vet. Sätter mig på samma plats där jag i höstas satt med mina syskon, då livet levde – hårt och utan kompromisser. Jag ser den orörda snön. Barndomens fält. Vinden viner. Kite tolkar Fred Åkerström.
   Jag försöker närma mig veckan som kommer. Den som kommer att avgöra så mycket. Den som kommer att bestämma om uppehållet kommer att fortsätta. Om behandlingen kommer att avbrytas. Den som kommer att sätta upp reglerna för de kommande månaderna. Den som kanske kommer att ge en fingervisning om hur mycket tid jag har kvar.
   I veckan kommer jag att ta ett beslut, tänker jag och korsar ängen. Här har bara jag och rådjuren gått. Granen som en gång stod blek är nu borta. Hör hackspett, fåglars vårsång i livets längsta vinter. Hör tankar om att skämtet måste sluta nu. Hör tankar som säger: Kristian Gidlund, du döms härmed till cancer för XXXXX. Hör tankar om att jag vill fortsätta mitt liv. För jag har andra saker att skriva. Platser att uppleva. Kärlek att vingla av. Barn att älska. Jag vill att mina sinnen ska rusa, men av andra anledningar än denna.
   Jag går förbi platsen där vildsvinen har bökat upp en förmögenhet. Och jag går förbi träden som inte har klarat snön.
   Jag lyfter min blick.
   Rovfågeln syns inte mer.

95 kommentarer:

  1. Klart du har många sker än att uppleva......Orden är inga, tankarna desto fler.......
    Nu går vi ut och fångar dagen......

    SvaraRadera
  2. Håller tummarna för det som kommer och hoppas att du finner någon tröst i en digital kram från en okänd medmänniska! Oavsett så måste jag säga att du nog levt livet mer fullt ut än många människor som haft mer tid på sig...

    SvaraRadera
  3. varje gång jag läser bin blogg, hoppas jag på nytt att den där förjävliga cancern kommer att förlora mot din vilja att leva. varje gång är jag överlyckligt att den fortfarande inte har vunnit. fortsätta kämpa, för jag kan inte tänke mig tröttna på dina fina orden någonsin. fortsätta kämpa, så att du får uppleva alla de där fina saker du just nämnde.

    -j

    SvaraRadera
  4. Det är underbart och gå in på din blogg och hitta nya inlägg från dig. Det är ett sant nöje att läsa din blogg. En högtidsstund varje gång.

    Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna-Karin kanske menade njutning. Jag uppfattade iaf hennes kommentar som uppskattning.

      Radera
    2. Oj, blev den en reaktion på min text!! Ja, kanske det var fel ord, nöje, men faktiskt så är det i alla fall en stor högtidsstund att läsa Kristians blogg. Att gå in och kolla om det kommit en ny text av Kristian är nästan beroende framkallande. Och att läsa om Kristians resa genom USA har faktiskt varit ett sant nöje. Det märktes att Kristian hade det bra i USA och kunde släppa lite av sitt ok och känna livet pulsera på ett positivt sätt.

      Anna-Karin

      Radera
  5. Det gör mig ont att du ska lämna dena plats.
    Men vem vet, platsen du kommer till kan kanske vara den bästa, den rätta. Där du kommer skänka oändlig kärlek till dina barn. Jag hoppas det.

    SvaraRadera
  6. Vi är många som tänker på dig Kristian. Kram

    SvaraRadera
  7. Varm kram Kristian <3

    SvaraRadera
  8. Tänker på dig..
    Kram/Mia

    SvaraRadera
  9. Jag ser en del likheter mellan oss.Tomheten när man varit på resa och när man kommer hem, vill helst inte. En vagabond bor i oss. Och när det är kaos inom en, ordna saker och ting prydligt i högar som du beskrivit tidigare. Denna yttre ordningen gör så att kaoset inombords minskar, för stunden. Och vad jag önskar på ett bra besked, att sjukdomen stannat upp i din kropp så att du kan göra allt det du vill. Kanske allas våra goda tankar här till dig hjälper. Cyberkärleken. Kram Maggie

    SvaraRadera
  10. Du äger styrkan!!

    SvaraRadera
  11. Om delad smärta gjorde att bördan blev hälften så tung, skulle du känna det. Går inte att sätta ord på det här.

    Du och dina ord kommer att finnas i mitt sinne, mina tankar så länge jag lever.

    SvaraRadera
  12. "Folk kommer att tröttna på mig", skriver du. Aldrig! Någonsin!!

    SvaraRadera
  13. Tröttnar aldrig på dina ord. Någon sa att en människa är en berättelse, du mer än många andra. Kramar inför veckan!

    SvaraRadera
  14. Idag är din text alldeles oerhört smärtsam. Jag tar in det tunga allvaret, prövar för ett ögonblick tanken att det gäller mig eller någon av de mina. Jag fylls av den största sorg och hoppas att du har någon att hålla om på riktigt.
    //Helena på Åsen

    SvaraRadera
  15. Jag kan se landskapet framför mig. Vackert!

    SvaraRadera
  16. Jag skulle aldrig tröttna.

    SvaraRadera
  17. välkommen hem nr 1.
    nr 2, det sköna med att vara vuxen är att bara DU själv som kan bestämma.
    nr 3 du finner din framtid när du är där på rätt plats, rätt tid, rätt allt.


    SvaraRadera
  18. Aldrig, aldrig tröttnar vi på dig eller dina ord!
    Styrkekram inför veckan som kommer

    SvaraRadera
  19. Dina ord "tillbaka till verkligheten" säger ju allt. Tror att jag åtminstone förstår en del av hur du upplever det nu. Återigen tvingas du stå där med svåra ting som förestår. Önskar att om något KAN ha en möjlig mer positiv vändning, hur liten chansen än må vara, att den vändningen i så fall kan få ske. De som eventuellt tröttnar på att höra dig berätta om dig själv och din situation, har nog inte förstått så mycket av livet, inte reflekterat så mycket över tillvaron. / JJ

    SvaraRadera
  20. Tänker på dig. Känner för dig så mycket att det gör ont i bröstet. Varma kramar från Karin ♡♡♡

    SvaraRadera
  21. Returning to your harsh reality after this wonderful trip with your great friends must be very hard. But I hope that you can draw strength from this adventure for a long time. These interviews that are awaiting you are going to be a celebration of your craft and courage. Try to fully enjoy this time. It is very well deserved. And remember, we will never tire of you – but instead we are so greatful to you for sharing so much of yourself. May you feel the collective warmth flowing your way. I wish with all my heart that this coming week will bring better news than you might fear now. Love, Sylvia

    SvaraRadera
  22. Önskar att uppehållet ska vara länge, länge. Önskar att du vore min vän, men vet att du har underbara människor vid din sida.
    Kram.

    SvaraRadera
  23. Styrkekramar! /Elli

    SvaraRadera
  24. Finaste, Kristian! Hur skulle man kunna tröttna på dig... aldrig.

    Skickar många böner och styrkekramar inför det som väntar!

    Så oerhört glad för din skull att du fick göra den där resan... TACK för allt du delar med dig av.

    <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är tillsammans med dig i just bönen. Hoppet dör aldrig, tack och lov. AMEN

      Radera
  25. Varje dag man upplever är en dag som ingen och inget kan ta från en.Så tänkte jag när jag var som värst sjuk cancer.Skickar styrketankar och ber för dig varje dag.

    SvaraRadera
  26. Håller tummarna för att de besked du ska få blir de bästa möjliga. Så du kan möta våren och sommaren och livet så stark som det bara går. Och att du kanske kan göra en resa till och fullfölja ytterligare en av dina drömmar. Och vi är hundratusental som just nu hoppas samma sak och håller tummarna för dig. För du behövs och utan dig är världen en så mycket tommare och meningslösare plats. Och vi och världen behöver dina ord, dina tankar dina bilder och din visdom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Kerstin! Vii behöver hans ord. Det kunde vara oss han skrev om eller hur, rädlsan och ångesten för den nya veckan som skall komma. Hans ord sätter färg framför oss och målar upp en himmelsk bild eller inte. Alla kan hitta tröst i hans ord trots allt!

      Radera
  27. Finaste Kristian! Idag blev jag så ledsen att du har det så svårt. Jag hoppas att du får all styrka och kraft som du behöver under veckan som kommer och att ditt liv ska få fortsätta med mycket kärlek och många fina upplevelser. Ber för dig. /Varm kram Marianne

    SvaraRadera
  28. K,

    Luta dig mot karleken och gor inget dumt. basta.

    Kram,
    L

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sann vän (L?) är en sällsynt fågel med skönsjungande röst som lätt känns igen.
      /r

      Radera
    2. Who? Tell me the name

      Radera
    3. the loneliest people were the ones who always spoke the truth. I'm just a voice of support.

      L

      Radera
  29. Alla goda tankar!

    SvaraRadera
  30. Jag tänker ofta på dig Kristan.
    Jag vill önska dig lycka till med allt du har framför dig; behandlingar, undersökningar, intervjuer och utgivningen av boken.Jag ber till Gud att du skall få kraft och styrka att klara av allting. Ännu en gång lycka till. Kram. N.B.

    SvaraRadera
  31. Att lyfta blicken ger lindring. En vän lärde mig det enkla kneppet och det fungerar. I stunden.
    /r

    SvaraRadera
  32. Många varma tankar till dig!
    Anna K

    SvaraRadera
  33. längtar efter denna nämnda tröja :)

    många kramar till dig! För min del läser jag gärna ord skrivna av dig, tröttnar nog aldrig!

    Anna J-O

    SvaraRadera
  34. Jag läser då och då din blogg. Du har ett härligt språk, du skriver vackert också om det svåra. Det snör till sig i min strupe ibland, för ingen av oss vet ju hur lång tid vi har kvar på jorden. Det finns så mycket vi vill se och uppleva.
    Men en dag finns vi inte mer. Åtminstone inte på jorden.
    Kram!

    SvaraRadera
  35. kerstin.dahlstrom@comhem.se8 april 2013 kl. 11:27

    Vackert skrivna ord så väl sammansätta kan man läsa mängder av. Det går att läsa bakåt och läsa samma och bara din fantasi sätter gränser.
    Sällan läser man en så välskriven vacker blogg som din, så tänker jag. Den funkar nästan bättre att läsa lite här lite där lite då och då. Eller allt på en gång.
    Lärorik, tankeväckande, ja YOU name it!

    SvaraRadera
  36. Tröttna? Nähädu. Inte vi i alla fall. Jag skulle önska och föredra framför ALLA andra alternativ att du fullkomligt SLET ut oss, med många, många ord, texter, intervjuer och musik i mängder av år framöver. Du kanske tröttnar på OSS som fortsätter tjata om hur vi hoppas så innerligt att cancern ska ge upp och lämna dig ifred, men det går inte att sluta önska detta.

    I veckan tänker jag på dig fler gånger än vanligt varje dag.

    /MO

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra skrivet. Kan bara instämma. Tröttna?? Aldrig!/Åse

      Radera
    2. Håller fullständigt med!

      Radera
    3. Instämmer ♥

      Radera
  37. Håller alla tummar jag har för bra besked. Och du, tröttnar på dig gör vi nog aldrig.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  38. Hej Kristian
    Underbara du, känner så med dig. Kan inte beskriva i ord hur ont det gör i mig att du ska behöva gå igenom detta, att nån männsika överhuvudtaget ska behöva gå igenom en sån sak. Behöva tänka på att tiden snart kanske rinner ut....
    Det är så fruktansvärt orättvist.
    Jag tänker på dig och håller tummar och tår fortfarande. Sviker inte dig i mina tankar,I promise!

    Var rädd om dig
    Varma Kramar Sandra

    SvaraRadera
  39. Du skrev att cancern gör dig mer levande, att det är det som gör så ont. Det är ju det du hjälper oss med, du gör oss medvetna om livets skönhet, skörhet, att ta vara på dagarna...

    Vad som än händer så har du tagit vara på din tid här, genom upplevelser och genom att beröra andra människor.

    Kraaam

    SvaraRadera
  40. Men hallåååå, det finns inte en chans i världen att jag skulle kunna tröttna på dig och dina tankar, ord och känslor.

    Jag håller tummar och tår för att du skall få ett positivt besked denna vecka! Jag vill tro på att Universum skall vara rättvis och ge dig livet i minst 50 år till!

    Jag önskar dig en bästa dag =)
    Kraaaam

    SvaraRadera
  41. Dina ord, dina känslor...hela du tar andan ur mig.
    Jag önskar verkligen att denna vecka kommer med ljusa, behagliga besked.

    /Lena B

    SvaraRadera
  42. Det känns alltid pirrigt inför dessa läkarbesök, men innan de kan ge något besked borde det väl göras en datortomografi, vet inte om du gjort det redan.

    Vad mysigt det låter med brasan och stugan, en sådan kontrast till er USA-resa, men bägge delarna behövs.

    Och du verkar ju ha förmågan att uppskatta både full rulle och lugn och ro. /alice

    SvaraRadera
  43. Vi är många som hoppas på att de besked du kommer att få, blir för dig de bästa tänkbara. Du har så mycket kvar att göra. Så mycket kvar att förmedla. /Maria

    SvaraRadera
  44. Hur tung är inte verkligheten å vardagen för en del? Djävla förbannade cancer!
    Önskar så att jag kunde hjälpa dig å bära din börda...om så bara för en dag...så du finge rida fort på en snabb häst, spela massor av tunga trumsolon, älska, vandra, äta o dricka gott med vänner utan en tanke på allt annat. Tyvärr kan man inte göra så..men annars tror jag vi vore många som varje dag lyfte cancerdjäveln från dina organ å tog oss en match med den..om så bara för att försöka ge igen för allt den redan tagit...
    Din resa är inte slut än, du måste få uppleva mer. Glädjas åt mer, älska mer, umgås mer med dina vänner, din familj, skriva för oss.. jag önskar varje dag att under kan ske.
    All kärlek/mia (mitt i natten)

    SvaraRadera
  45. Hej Kristian!

    Du är ett år äldre än mig och det var min mamma som tyckte att jag skulle läsa din artikel i sin Tara tidning. Som med alla som läst den, så berörde den och var samtidigt otroligt vacker.. Och vet du vad Kristian, får man va lite ytlig nu.. Du är fan så mycke snyggare än Alexander Skarsgård ;) /J

    SvaraRadera
    Svar
    1. NÄ, jag tycker Alexander Skarsgård är mycket snyggare!

      Radera
    2. Om inte Kristian själv har skrivit svaret ovan :) så vet jag ingen som kan svara så?!

      Jag håller med föregående talare, du är så mycket snyggare och vackrare än Alexander S :D!!

      Radera
  46. Så nu är din bok beställd.Ligger redan på listan innan den ens är släppt.Skriver som min kompis skrev när jag länka till min fb sida.Du berör,ärligt,brutalt och så starkt!Många som jag inte visste lästeredan din blogg en tjej i göteborg hade skrivit om dig i Hälsa,du hade stått på en scen på peace and love och "föreläst"fick jag höra.Vad mer kan man skriva det är svårt,men jag kommer fortsätta följa dig till....

    SvaraRadera
  47. jag kommenterar nästan aldrig men jag är här. <3

    SvaraRadera
  48. Vackra du Kristian.
    Önskar dig änglar som hjälper dig bära livet.
    Kram som ömt omfamnar dig/Åsa

    SvaraRadera
  49. ❤ Kristian fina du,

    Med beundran läser jag det skrivna av mannen med sjömanshjärtat när han åter är tillbaka i realtidens verklighet med den tomheten som han just nu, bär med sig inombords.
    Jag får ”besöka” stugan där den orörda snön dröjer sig kvar i sin långa vintervila, i väntan på våren.
    Ser dungen, hör fåglarnas vårsång, hackspetten och platsen där vildsvina haft sin framfart. I barndomens fält viner vinden och i stugan intill brasan infinner sig ett lugn.

    Tänker på dig…..önskar och hoppas att ett mirakel ska ske

    Tack än en gång får läsa det skrivna

    All respekt och kärlek till dig, Kristian och ”dina hjärtas slag”.

    Kram fina du ❤ med din fina familj o dina underbara vänner
    Maggie (Örebro)

    SvaraRadera
  50. Dina ord ger mig både hopp om livet och tron på något större. Tack för att du orkar bära detta och förmedla dessa vackra tankar mitt i allt det tunga och hemska som du går igenom. Jag kan inte sluta läsa dina ord, och på något sätt så hoppas jag att med min kraft och glädje över att få ta del av dina innersta tankar och reflektioner över din resa, att jag kan tillföra dig något också. Tankens kraft är mäktig och full av kärlek.

    Du är min hjälte.

    <3

    SvaraRadera
  51. Lycka till med provsvaren!
    Stor varm kram!
    En liten tant

    SvaraRadera
  52. Jag tänker på dig varje dag, särskilt mycket denna vecka. Du är min största inspiration i livet och jag kommer att fortsätta att inspireras av dina ord under resten av mitt liv, för jag kommer att läsa din bok om och om igen och ta till mig de olika djupen som säger mig olika saker, beroende var jag själv är. För mig är du för evigt.

    Varma kramar från Karin

    SvaraRadera
  53. Önskar så att du ska få se de där platserna å få alla de där barnen du vill ha... Skickar styrke kramar med hopp om att du ska besegra den här jäkla sjukdomen men tror inte att om de ej blir så att du faller i glömska ännu mer nu med din bok kommer du finnas för evigt i många mångas hjärtan. Kraaammm // M

    SvaraRadera
  54. Min hjälte Kristian!!Massor med kramar till Dig!!

    SvaraRadera
  55. Kära Kristian. Önskar dig styrka, kraft & mod. Plus en sjuhelvetes jävla massa kärlek. Fortsätt att vara den kloka, fina snubbe som du är. Heja dig. Puss & kram och energi. / Anna Liv

    SvaraRadera
  56. Jag skrev en gång att jag hellre vill vara en slutstation än en hållplats på vägen. Man vill så gärna vara något som folk ser som ett mål, snarare än att vara något som ingen stannar kvar vid. Jag hoppas du har mycket tid kvar och inte minst mycket liv. Det är människor vi ska se som våra slutstationer, inte döden. Så länge vi ser det så blir den resan mindre sorgsen.

    Folk kommer inte tröttna på dig. Det du skriver berör väldigt många och sånt bleknar aldrig. Aldrig.

    SvaraRadera
  57. Känner mig helt blek, då jag ställer mig bredvid dig. Undrar hur du hittar alla vackra ord. Du är en naturbegåvning, och jag undrar tillsammans med dig hur din vecka blev, här inne. Ger dig dagens styrke-kram och önskar jag kunde ger mycket mycket mer än bara ord. Är djupt rörd inför din inställning, och ditt förhållande till din egen, som du kallar dom. Kram för denna dag; tisdag. Från Småland // Tina

    SvaraRadera
  58. Undrar bara lite hur boken kan vara släppt då du skriver fortfarande. Kommer det en andra bok då? Kram och jag har läst kommentareran, och många är duktiga på att skriva sin upplevelse, då de läser vad du skriver Kristian. Själv blir jag mållös !! <3

    SvaraRadera
  59. Hoppas att du får ett besked som säger att din sjukdom vänt. Hoppas ju att du får leva länge och fortsätta skriva. Här eller någon annanstans. Skriva både blogg, böcker och musik.

    Känner igen den där tomhetskänslan du beskriver, när man varit borta och kommer hem. Det märkliga är att när jag varit borta någonstans har jag kunnat känna en hemlängtan efter "hemma". Ändå har det känts det tomt när jag kommit hem, till därhemma.

    Varma kramar och hälsningar från Nina.

    SvaraRadera
  60. Dina ord,det du skriver,berör det innersta....älskar dig Kristian...Lokes,,Mamma....älskar dig för alltid,för den du är,det du förmedlar....

    SvaraRadera
  61. Mina tankar går till dig i veckan. Jag hoppas att du får bästa möjliga besked. / Johanna

    SvaraRadera
  62. Styrkekramar i massor, vet hur du mår nu! och det är ett litet helvete.
    Susanne. L

    SvaraRadera
  63. Hoppas på bra besked för dig. Och såhär är det:
    Hittade din blogg i augusti. Det ledde till ett förändringsbeslut i oktober. Jag vill leva ett liv där jag är sann mot mig själv. Du hjälpte mig att inse hur viktigt det är ...
    November och december var skit. I januari vände det sakta. Nu, som ett resultat av mitt val, har livet tagit en annan och mycket bättre vändning.

    Så tack - Kristian. Jag kan aldrig någonsin tröttna på dig. / Anneli

    SvaraRadera
  64. Åh du unga man som drabbats så hårt, jag önskar, hoppas och vill tro att du får positiva
    besked!!! Vill absolut inte att du ska ha ont i kroppen!
    Tänker mycket på dig och tårarna rinner...
    Är glad för du gjorde denna resa med dina underbara vänner och tårarna rinner....hoppas på fler resor tillsammans med vännerna. Boken är beställd.
    Varma kramar till dig Kristian och din familj
    fr en mormor i småland

    SvaraRadera
  65. Hoppas verkligen att du får finnas kvar hos oss ett bra tag till. Önskar också att det besked du väntar på är positivt. Det hör ju ihop såklart.
    Sänder många varma kramar och ska be för dig❤

    SvaraRadera
  66. Vi håller både tummar tår o tassar!
    Tankar till dig från mig. Gunsan

    SvaraRadera
  67. Åh Kristian - vi är så många som följer din kamp och lyssnar på ditt budskap..

    Din förmåga att använd orden så VÄL och förmedla meningen med livet, lyckas om och om igen röra mitt innersta..
    Jag återkommer och läser tidigare skrivna stycken och förnimmer alla känslor du förmedlar. Sorg, ilska, förtvivlan, längtan, hopp, kärlek, glädje..
    Jag både gråter och ler när jag läser. Och förundras och beundrar styrkan i det du gör med orden.. Det är en ynnest att få läsa.

    Din bok är beställd sedan länge och kommer ha en speciell plats hos mig. Du finns i mitt hjärta - nu och för alltid. <3


    Sänder i natten mina varmaste tankar med förhoppning om goda besked till dig och andra som också drabbats.. Kärlek o Respekt! <3

    SvaraRadera
  68. ♥♥♥
    En farmor

    SvaraRadera
  69. Du är en sann ordkonstnär, du förtrollar och trollbinder. All kärlek och respekt till dig och de dina!
    Love L

    SvaraRadera
  70. De som klankar ned på dej kan dra åt helvete! Det är din blogg och att läsa den är helt FRIVILLIGT!!!

    Du skriver och du får mig att inse livets mening! Tack
    Varma kramar

    SvaraRadera
  71. Det finns många som har botat sin cancer med en LCHF-diet, se till exempel detta program på CBN:
    http://www.youtube.com/watch?v=OxhNMzIzs3M&feature=player_embedded
    Om du inte vet vad en LCHF-diet utgör, läs Lars-Erik Litsfeldts och Sten Sture Skaldemans böcker.
    Förklaringen till att LCHF hjälper är, att cancerceller inte kan leva utan glukos. Därför bör en cancerpatient undvika all mat som innehåller kolhydrater
    En av mina amerikanska kolleger, Dominique D´Agostino har visat att det fungerar på försöksdjur. Han har startat ett experiment på människor, och tills vidare verkar det lovande. Läs hans hemsida:
    http://ketonutrition.org/#
    Andra forskare har visat, att coenzym Q10 kan förebygga cancer, men det är få läkare, som känner till detta, därför att läkemedelsindustrin inte är intresserad i att investera i dylik forskning därför att Q10, som är ett normalt förekommande ämne i kroppen, inte kan patenteras.
    Även digoxin, en vanlig hjärtmedicin, har denna egenskap
    Om du är intresserad i att läsa artiklarna om detta kan du kontakta mig. Du hittar min email på min hemsida www.ravnskov.nu/svuffe
    De nämnda behandlingsförslagen är helt ofarliga

    SvaraRadera