onsdag 29 augusti 2012

Hemligheten


Jag är inte helt okänd i Borlänge. Många känner igen mig för att jag spelar i ett band. För att jag skriver. För att jag varit sjuk. För att jag ”vunnit”, ”klarat mig”. ”Haft cancer”. Jag ser det i blickarna.

Efter fem dygn med intensiva kräkningar beslutade läkarna att röret i min hals – ett så kallat stent – skulle opereras bort. Kroppen gjorde sitt bästa för att stöta bort föremålet. Mer skada än nytta. Strax därefter målades nya planer upp för min framtid. Beskeden har stormat fram och gjort mig utmattad. Stoisk. En svart vildhäst i mörkret.

Jag fick en ledig helg i Dalarna. Hösten kändes redan långt gången. Bergen var lika kraftfulla som vanligt. Skogarna sträckte sig försiktigt ut över åkrarna. Jag och M red upp över höjderna, förbi de rusande bäckarna, genom trollskogarna. Som i en dal nedanför oss såg vi husen. Gårdarna. Tryggheten. När vi var klara smekte jag min hand över hästens fuktiga rygg. Jag tryckte min kropp mot den magiska varelsen och kände dess hjärta. Jag blundade. Ville inget hellre än att ögonblicket skulle vara för evigt.

Senare satt jag bakom ratten mot Kvarnsveden. Jag minns bara den sista biten. När jag kom till den vita muren mot kyrkogården drog jag ned på hastigheten. Hade knappt styrfart. Stereon bar fram ett tydligt budskap. Jag svängde vänster. Såg ut över åkern som var min barndoms Afrika. Jag såg Mats gård, där vi lekte varje dag – då när vi var pojkar utan oro. Jag hade nog aldrig tidigare kört bilen så sakta upp för gatan. Grannarna stod i sina trädgårdar, på sina garageuppfarter. Vi såg varandra. Nickade. Log, i all välmening. De såg en fighter. Någon som ”vunnit”, ”klarat sig”. ”Haft”. Bilen rullade sakta fram. Sakta. Fram.

Jag vet något som inte de vet.

31 kommentarer:

  1. Kristian jag värker för dig. All kärlek i världen. Kämpa kämpa. It ain't over 'til the fat lady sings. Morgondagen i öppen dager. Du vet alla flosklerna men jag tror på dig. <3 från Karin

    SvaraRadera
  2. Sander mer karlek, tanker pa dig xxx

    SvaraRadera
  3. Dina ord gör ont, hur vackra de än är. Fan!

    SvaraRadera
  4. Du är en poet, önskar du fick skriva om något annat!

    SvaraRadera
  5. Tårarna bara rinner...
    Kram från Rico´s mormor

    SvaraRadera
  6. Megakram till dej... <3
    ... och pungspark till cancern!

    SvaraRadera
  7. Jamen va fan!! Helvetes cancer.
    KÄMPA!
    Jag är fö rätt fet och jag tänker inte sjunga än på ett tag...

    SvaraRadera
  8. Goda tankar till dig!

    SvaraRadera
  9. Kramar, kramar, kramar , kramar!!!!! Låt hoppet blomma, blommor har överlevt vintrar förr!

    SvaraRadera
  10. Skickar en kram. Finns inga ord. Kämpa!

    SvaraRadera
  11. Vilken fin helg du verkat ha haft i Dalarna och du kan verkligen uppskatta och se naturen och beskriva vad du ser så man nästan känner att man är där.

    Det måste vara skönt att bli av med röret som inte funkade, hoppas läkarna hittar andra lösningar.
    Kram,
    alice

    SvaraRadera
  12. Jag känner dig inte men du berör mig. Dina ord, som du skriver, det är vackert i eländet, på något konstigt vis. Jag kan inte sluta läsa, jag vill inte sluta läsa. Jag vill att du ska få fortsätta skriva. Jag tänker på Dig och hoppas att allting kommer att bli bra. Att det finns andra lösningar, att det finns mer kvar för Dig, det måste det göra.
    Många Kramar Anna i S-vallet

    SvaraRadera
  13. Dina ord, som pilar rakt in i hjärtat. Vi vet ingenting om morgondagen. Du är en hjälte.
    Kram/Eleonor Redhe Nord

    SvaraRadera
  14. Det finns ingen som skriver så vackert som du.

    Önskar bara att du slapp skriva om och vara med om den verklighet som har blvit din. jag hatar cancer!!
    Vill skriva att du skall kämpa, men förstår att det är precis det du gör. Så fortsätt så.

    Kristian, Du är fantastisk.

    SvaraRadera
  15. Du skriver så bra, önskade att du aldrig kom tillbaka till denna blogg. Men nu är det så och jag kommer åter att följa dina vackra och vemodiga och sorgliga ord.

    SvaraRadera
  16. Kristian, du skriver så bra att jag ryser! Min pappa (70 år) opererades för cancer i matstrupen i våras. Han har återhämtat sig till 99% nu och kan äta och dricka helt obehindrat. I våras trodde jag däremot ärligt talat inte att han skulle överleva. Det jag försöker säga är att kirurgerna lyckades åstadkomma underverk åt min familj, och att jag håller tummarna för ett mirakel åt dig också. Inte bara att överleva, utan att få tillbaka livsglädjen. Njuta av god mat, promenader, i ditt fall kanske en ridtur...
    Jag önskar dig allt det bästa av det bästa!!
    Styrkekram från en helt okänd läsare!

    SvaraRadera
  17. Tanya (the stomach cancer one) here. I'm with you and understand all of those moments that should be forever. For me, it's every time I have my daughter in my arms. I'm glad you have each of these memories, each one is forever and ever.

    SvaraRadera
  18. Vad fin du är, vad fint du skriver.. Ska skicka kraft och ljus..

    SvaraRadera
  19. Det finns många personer som tänker på dig varje sekund. http://sailbeyonddoubt.blogspot.se/

    SvaraRadera
  20. Kämpa Kristian kämpa!!!
    Du har en fantastisk värld i ditt sinne. Den värld vi lever i som alla tar förgiven.
    Jag hade 2 % chans att överleva för 4 år sedan.
    Jag har en ny lever men viljan och envisheten har tagit mej hit trots att jag skrikit rakt ut att jag inte orkar mer.

    Jag ber till högre makter att du ska få krafter och vapen att bemästra den onda.

    Tyvärr så skrämmer din "hemlighet" mej....

    Massor av kramar och värme.

    Ge aldrig upp du underbara kämpe <3
    //M

    SvaraRadera
  21. Sometimes words are not enough... <3

    SvaraRadera
  22. Om ord kunde hela.... Dina ord gör det i alla fall, gör livet heligt.

    SvaraRadera
  23. Rädd för din skull...
    Hoppas innerligt att allt går väl.Dina texter är så otroligt fina, verkliga mästervärk.
    Men något kusligt ligger bakom raderna har jag på känn:(
    Försök stå ut.Kram av din cybervän Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värk värk, verk såklart.

      Radera
  24. Åh, som du skriver.

    Måste skriva det igen och igen eftersom jag är så imponerad av dina enkla, lättförståeliga ord som du sätter samman på ett makalöst sätt.

    Det finns något mer mellan raderna och bakom dina ord än de man läser i dina texter. Jag kan (nästan)läsa de ord som du inte skrivit ner. Jag kan känna din sorg, smärta och rädsla.

    Fantastiskt är ditt sätt att uttrycka dig.

    Citat:"Jag vet något som inte de vet"
    Önskar att de aldrig skulle behöva få veta din hemlighet.
    Önskar att du får skriva och spela i ditt band i många, sköna år framåt i ditt liv. Tills du blir en riktigt gammal farbror.

    Hoppas, hoppas att du kommer bli frisk igen.
    Vänliga hälsningar från Nina.

    SvaraRadera
  25. Jag tänker på dig Kristian och jag sänder dig varma tankar och jag vet att du kommer att klara detta. Sänder dig helande tankar och ljus och hoppas du känner det i ditt hjärta - ljus som kan sprida sig i hela din kropp som ger dig kraft och styrka.
    Jag säger godnatt till dig på kvällen och hoppas att du sover gott och att du blir starkare.
    Jag brukar åka genom Kvarnsveden rätt ofta - min moster bor där på Källgatan - då tänker jag: Här är Kristian nu. Han som är så bra att berätta Han som är en underbar person och som spelar i mitt favoritband!! Han som är en fena på att spela trummor. och trumman slår för dig Kristian och jag vet att du klarar det här! Kärlek & Ljus ***Kram från Elena i Skräddarbacken

    SvaraRadera
  26. Ja.. vad ska man skriva som inte alla andra redan skrivit.. när du berör så djupt. och man skulle vilja göra något för dej, du underbara kille...

    Försöker på något sätt.. genom luften.. (ja ja..) ge dej det mesta jag kan.. det där med styrka osv.. osv..!!

    Men styrka och hopp flyger lätt genom luften, även en massa antikroppar och antioxidanter och allt sånt där krafs som hjälper kroppen din att bli frisk!

    Största kramen någonsin får du nu från Lena i Sundsvall!!

    SvaraRadera
  27. Du är fantastisk! Kämpa på underbara du

    SvaraRadera
  28. Kram Kristian!
    /eva

    SvaraRadera
  29. Många kramar med hopp och mod. Och visst hade vi roligt i Mats Ås trädgård som barn?

    SvaraRadera
  30. Du KAN vinna detta! Du SKA det!

    Massa kramar

    SvaraRadera